بستن-سال-مالی-چگونه-است؟-10-نکته-ضروری

بستن سال مالی چگونه است؟ | 10 نکته ضروری

مقالات

اگر سال مالی خود را نبستید از بقیه نمایندگی های بیمه عقب مانده اید!

آخر سال نزدیک است و تمامی نمایندگان بیمه و کارگزاری ها برای بررسی سود و زیان مالی خود به بستن سال مالی نیاز دارند.  بدون بستن سال مالی نمی توان گزارش درستی از امور مالی سال گذشته داشت و برای اهداف بزرگتر سال آینده برنامه ریزی کرد.

اگر شما هم برای برآیند عملکرد مالی سال 1401دنبال سریع ترین و دقیق ترین روش هستید این مقاله را از دست ندهید .

 

لطفا اطلاعات خودتان را به صورت صحیح وارد کنید.

سال مالی بیمه چیست؟

در ابتدا بهتر است با مفهوم کلی سال مالی در بیمه و کاربرد سال مالی برای دفاتر بیمه آشنا شوید.

دوره 12 ماهه‌ای که دفاتر بیمه برای اهداف حسابداری خود در نظر می‌گیرند، سال مالی نام دارد. بسیاری از نمایندگی ها و کارگزاری ها ، گردش سال تقویم را به عنوان سال مالی خود انتخاب می‌کنند بااین‌حال، برخی دیگر تصمیم می‌گیرند که با توجه به دوره‌ی اوج فروش بیمه نامه ها ومعاملات مالی سال مالی غیر از سال تقویم برای خود انتخاب کنند. پس از تعیین سال مالی، نمی‌توان آن را تغییر داد، چون هر سال بر همین اساس بستن سال مالی صورت می گیرد. بنابراین مدیران دفاتر بیمه باید قبل از انتخاب سال مالی، همه موارد مربوط به دفتر بیمه ی خود را با دقت در نظر بگیرند.

 

پایان سال مالی بیمه چیست؟

پایان سال مالی به آخرین هفته‌ها یا روزهای سال مالی نمایندگی یا کارگزاری اشاره می‌کند. سال مالی اکثرا با سال تقویم مطابقت دارد و از 1 فروردین تا 31 اسفند است. مطابقت این دو به نمایندگان بیمه اجازه می‌دهد تا سال را به دوره‌های سه‌ماهه تقسیم کنند که هم‌زمان با تغییر فصول است. اینگونه تقسیم دوره های مالی ، گزارش گیری و بررسی معاملات، دریافتی ها و پرداختی ها را آسان تر می کند. اما اگر ماه های آخر سال ، شلوغ ترین زمان مربط به امور مالی دفتر بیمه شما است بهتر است پایان سال مالی با روزهای پایانی سال مطابق نباشد.

 

تفاوت پایان سال مالی بیمه و مالیات پایان سال نمایندگی بیمه چیست؟

گزارش بستن سال‌ مالی نمایندگی یا کارگزاری شما، اغلب استفاده‌ی درون‌سازمانی و‌ بستن سال‌ مالیاتی، استفاده‌ی برون‌سازمانی دارند. سوابق مالی جمع‌آوری شده برای پایان سال مالی معمولاً به سهامداران، شرکا،شعبه های زیر مجموعه ی نمایندگان حقوقی، کارکنان و در برخی موارد، عموم مردم گزارش می‌شود.

اطلاعات مالی در پایان سال مالیاتی مستقیماً به اداره مالیات گزارش می‌شود. نرم افزار حسابداری بیمه  قادر است این دو مورد را به صورت کاملا تفکیک شده و با جزئیات به صورت کاملا دقیق برای دفاتر بیمه محاسبه  و گزارش گیری کند

 

بستن سال مالی بیمه چیست؟

بستن حساب‌های مالی در پایان سال به معنای صفر کردن موجودی مانده کلیه حساب‌ها است. تمامی نمایندگی ‌های حقیقی و حقوقی و کارگزاری ها، در پایان هر سال، حساب‌های مالی سالیانه خود را می‌بندند.

بستن سال مالی در بیمه با اهداف زیر انجام می شود:

  • پایان یافتن یک دوره مالی منقضی شده و آغاز یک دوره مالی جدید

  •  تهیه لیستی از اطلاعات حساب‌ها و مانده حساب سال به منظور طی کردن مراحل قانونی

  • جلوگیری از افزایش بیش از حد حجم اطلاعات و داده‌های مالی و…

  • اطمینان از ثبت قطعی اسناد در سیستم

  • بررسی سود و زیان مالی و نتیجه ی عملکرد یکساله ی نمایندگی یا کارگزاری

  • برنامه ریزی برای سال بعدی براساس سود و زیان کسب شده

 

روش های بستن سال مالی دفاتر بیمه

با توجه به نکات ذکر شده به خوبی دریافتید که بستن سال مالی یکی از الزامات دفاتر و نمایندگی های بیمه محسوب می شود. و شاید این چالش برای شما پیش بیاید که نحوه ی بستن سال مالی دفاتر بیمه چگونه است.

بستن سال مالی نمایندگی های بیمه هم به شکل سنتی و دستی و هم به شکل کاملا پیشرفته و بدون خطا با نرم افزار حسابداری بیمه انجام می شود .

برای جلوگیری از مغایرت های معاملاتی و خطاهای انسانی در محاسبات ، نمایندگان موفق بیمه و مدیران دفاتر از نرم افزار حسابداری بیمه برای بستن سال مالی  استفاده می کنند.

 

مراحل بستن سال مالی در حسابداری بیمه

انجام فرآیند اجرایی :

این مرحله شامل انجام چندین کار مختلف است که از جمله آن‌ها می‌توان به تکمیل کردن دفاتر قانونی، جمع آوری کلیه اسناد و مدارک برای بایگانی، بررسی و ثبت اطلاعات بیمه نامه ها ، تراکنش های مشخص و نامشخص دفاتر بیمه است.

انجام محاسبات :

در این مرحله، محاسبات لازم در جهت بستن سال مالی و نهایی کردن حساب‌های مالی انجام می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به محاسبه میزان کلیه مطالبات کارکنان و کارمندان از جمله عیدی، سنوات، مرخصی، پاداش پورسانت بازاریابان، کارمزد شرکا و …، محاسبه میزان دقیق کسری‌ها یا اضافات با توجه به آمار به دست آمده از عملیات محاسبه ی هزینه ها، اقساط بیمه نامه ، پرداختی ها و تهیه یک گزارش کامل از میزان کلیه سود‌ها و زیان‌های مربوط به نمایندگی به اضافه عملکرد نمایندگی یا کارگزاری در سال جاری به شکل محاسبات مالی و مالیاتی اشاره کرد.

ثبت کلیه ی هزینه ها و در آمد های نمایندگی یا کارگزاری:

مرحله سوم از مراحل موجود برای بستن سال مالی به منظور ثبت و تکمیل کلیه درامدها و هزینه‌هایی که نمایندگی در طی سال جاری تجربه کرده است انجام می‌شود. برای انجام بستن سال مالی به شیوه ای صحیح شما باید در محیط نرم افزار چند عمل ساده را انجام دهید.. برای مثال شما باید کلیه هزینه‌های انجام شده نمایندگی مانند پورسانت بازاریابان، اجاره ملک، کارمزدها، هزینه مواد و لوازم مصرفی و… را به صورت سند ثبت و تهیه کنید.

چنان چه هزینه‌های انجام شده به صورت قطعی انجام شده باشند باید آن‌ها را در بخش بدهکاری‌های جاری و هزینه‌های نمایندگی ثبت کنید. حال چنان چه هزینه‌ها و اقساط بیمه هنوز قطعی و پرداخت نشده‌اند و تنها نمایندگی یا کارگزاری شما آن‌ها را پیش بینی و برآورد کرده است، می‌توانید یک لیست از آن‌ها را در قسمت هزینه‌های پرداخت نشده تحقق یافته ثبت کنید.

همچنین در این مرحله شما موظف هستید که درامدهایی از جمله حساب‌های دریافتی صندوق و… را که شامل درآمدهای دریافت شده یا تحقق یافته و درآمدهای وصول نشده یا تحقق نیافته هستند، را در ستون های از پیش تعریف شده در نرم افزار به ثبت برسانید.

لیست کردن پروژه ها :

در این مرحله به منظور پیشبرد بستن سال مالی باید موارد زیر را با دقت لیست کرد:

لیست کردن تمامی پیش پرداخت‌ها، هزینه‌های علی الحساب و هزینه‌هایی از این قبیل که نمایندگی در سال جاری انجام داده است تا تاریخ مشخص شده برای پایان سال مالی. در این مورد باید کلیه علی الحساب‌های مربوط به بازاریابان، کارمندان و… را تا پایان سال جاری تسویه کرد.

تهیه لیستی از آخرین گردش و آخرین سریال‌های حساب‌های بانکی فعال سازمان.

لیست کردن کلیه حساب ها و اقساط از بیمه نامه ها

تهیه یک لیست تا تاریخ ۲۸/ ۱۲ از کلیه اشخاص، شرکت‌ های بیمه، سپرده‌های دریافت شده و مانده حساب‌های سال جاری و اقساط  تکمیل نشده بیمه نامه ها.

تراز کردن

در این مورد برای مغایرت گیری به دقت موارد مختلف را کنترل و بررسی کنید.

 برای مثال لازم است که کلیه رویدادهای ثبت شده را کنترل کنید تا از صحت آن‌ها مطمئن شوید، کلیه گردش‌های ثبت شده  در بخش حساب را کنترل کرده با ارقام ریالی موجود در ترازنامه مطابقت بدهید.

همه سیستم‌های حسابداری را در نرم افزار کنترل و بررسی کنید تا از ثبت قطعی و صحیح تمامی اسناد مطمئن شوید، تمامی گزارش‌های مربوط به دارایی‌ها برحسب را بررسی کرده و با اعداد و ارقام موجود در ترازنامه تطبیق دهید تا از صحیح بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید، تمامی حساب‌های مالی را به دقت  و با وسواس بررسی کنید و مانده آن‌ها را محاسبه کنید و در پایان این مرحله لازم است که تمامی صورت‌های مالی و گزارش‌ها از فیلتر بررسی شما عبور کنند.

اما خبر خوش برای شما این است که تمامی مغایرت گیری و عدم تطابق صورت های مالی به صورت کاملا اتوماتیک با نرم افزار حسابداری بیمه به شما گزارش می شود و به شیوه ی موثری در وقت و انرژی شما صرفه جویی می کند.

همچنین خطاهای انسانی در محاسبات و امور مالی را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

انجام فرآیند های بستن سال مالی

این مرحله از مراحل بستن سال مالی شامل کلیه اقداماتی است که به بستن حساب‌های سال جاری منجر می‌شوند. در این مرحله باید کلیه حساب و کتاب‌های مربوط به طرف حساب‌ها و بانک‌ها را بررسی کرده و مغایرت‌های احتمالی گزارش شده را رفع کنید.

همچنین باید حساب‌های موقتی به منظور انتقال مانده حساب‌ها به حساب‌های دائمی سال جدید، بسته شود مرحله ششم از مراحل بستن سال مالی را تکمیل می‌کند و فرایند بستن حساب‌ها را به پایان می‌رساند.

مشاوره

برای مشاوره جهت خرید نرم افزار حسابداری بیمه، شماره خود را وارد کنید

برای مشاوره جهت خرید نرم افزار حسابداری بیمه، شماره خود را وارد کنید

بنابراین :

موفقیت نمایندگی بیمه و فروشنده برتر بیمه شدن ابتدا با سازمان دهی دفتر بیمه تان شروع می شود و تا زمانی که به درستی نتوانید موارد مربوط به دفتر بیمه خود را به مدیریت کنید  هیچ یک از نکات کلیدی فروش بیمه ، رازهای نماینده موفق بیمه شدن و… برای شما سودی حاصل نمی کند

 

0/5 (0 نظر)
برچسب‌ها: بدون برچسب

13 پاسخ

نظر شما چیه؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *